Met de diensten van Drive Safe Assistance helpen wij bestuurders zelf om veiliger te rijden. Maar ook de data die wij verzamelen voor onze klanten, draagt bij aan veilig verkeer. De rijgedrag data geeft namelijk een goed beeld van hoe bestuurders de Nederlandse wegen ervaren. We kunnen zien waar onveilig rijgedrag voorkomt, wanneer en hoe vaak. Zo weten we bijvoorbeeld bij welke kruispunten hard wordt geremd of op welke wegen bestuurders vaak te hard rijden.
Dit is heel waardevolle informatie voor de verkeersveiligheid. Want als je weet waar het (bijna) misgaat, kun je zorgen voor oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan extra waarschuwingsborden of wegmarkering bij een kruispunt waar bestuurders vaak plotseling remmen. Daarom delen wij deze anonieme data van onze klanten via de ANWB met verschillende wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies.
Samenwerking met ruim 250 wegbeheerders
Aangesloten wegbeheerders kunnen de data bekijken via een tool. Alle informatie is dus anoniem, er valt dus niets te zien over individuele bestuurders. Wel valt er duidelijk te zien op welke kruispunten, rijbanen en straathoeken onveilig rijgedrag is gemeten, in de volgende categorieën:
- abrupt remmen;
- scherp sturen;
- te hoge snelheid;
- hard optrekken.
Inmiddels kunnen ruim 250 wegbeheerders gebruik maken van de verzamelde data. Samen met hen werken we aan veiliger verkeer. Ons doel: minder ongelukken in het verkeer en 50% minder verkeersslachtoffers in 2030.
Nieuwe plannen op basis van ANWB Verkeersveiligheidsdata
De Provincie Drenthe is een van de wegbeheerders die al gebruik maakt van de data van Drive Safe Assistance. Bijvoorbeeld bij het maken van nieuwe plannen voor de N919. De verzamelde data lieten geregeld onveilig rijgedrag zien op de splitsing tussen de N919 en de N373. Zo kon de provincie het volgende vaststellen over de splitsing:
- Een zeer groot aantal veilig rijden verzekerden rijdt hier harder dan de maximumsnelheid van 80 km/u. De bestuurders die te hard rijden, rijden gemiddeld 20 km/u te hard.
- Vanwege de hoge snelheden wordt in de flauwe bocht vaak te scherp gestuurd. Ook op de T-splitsing zelf rijden bestuurders te hard door de bocht, vooral op het zuidelijke deel.
- Bij de T-splitsing wordt geregeld abrupt geremd. Alleen op het noordelijke deel van de splitsing komt abrupt remmen niet voor. Dit lijkt te bevestigen dat verkeer vanuit de N919 wordt verrast door verkeer uit de richting Norg, en dat verkeer vanuit richting Assen plots moet remmen voor stilstaand of afslaand verkeer richting de N919.
- Op basis van onder andere deze inzichten gaat de Provincie Drenthe de verkeerssituatie aanpassen. Er zijn nieuwe plannen gemaakt om het zicht op ander verkeer op de T-splitsing te verbeteren. Zo moet de situatie veiliger worden. De plannen worden in 2026 uitgevoerd.
In onderstaande afbeelding zie je de met de techniek van Drive Safe Assistance vastgelegde voorvallen op de T-splitsing tussen de N919 en N373.
Klik om de afbeelding te vergroten.
Wil jij met jouw organisatie ook bijdragen aan een verkeersveiliger Nederland?
Neem dan contact met ons op of bij hier ons dienstenaanbod.
Bron: ANWB.nl